Még ha nem is iratkozunk fel egyetlen tömeges SMS küldő szolgáltatásra, és nem kapunk marketing SMS-t kedvenc együttesünk aktuális koncertjéről, akkor is több tíz üzenetet fogadunk naponta.
A mobiltelefonok megjelenésével szinte egy időben jelent meg az úgynevezett fantomrezgés fogalma. Mindenkivel előfordult már, hogy úgy érezte, hogy rezeg a telefon, és hívásra vagy SMS érkezésére gyanakodott. A tudományos felmérések szerint a mobiltelefonnal rendelkezők 80 %-a érzékelt már fantomrezgést, amikor éppen semmilyen aktivitást nem mutatott az okostelefon.
A kutatók megoszlanak az ügyben, van aki fizikai, technológiai magyarázatot ad a jelenségre, míg mások pszichológiai okokat említenek. A Sydney Egyetem szakértői szerint egész egyszerűen az elektromos áram töltött részecskéinek kisülése az, mely vibrációs érzést kelt a telefonhoz közel lévő bőrön és az izomrostokban.
Fizikai és pszichológiai magyarázattal álltak elő a kaliforniai egyetem kutatói, akik úgy vélik, hogy agyunk más jelzéseket, például a nadrág dörzsölődését értelmezi rosszul, amikor valamilyen fontos hívást várunk.
A Worcesteri Egyetem kutatói szerint ugyanakkor egy civilizációs zavarról beszélhetünk. A mobiltelefon használata megemeli az emberek stressz-szintjét, és ezért alakul ki a fantomvibrációs szindróma. A leg elfogadottabb magyarázat szerint, az „online” életmód velejárója. Félünk attól, hogy lemaradunk egy fontos hívásról, esetleg kedvenc ruhaboltunk tömeges SMS kampányát mulasztjuk el, ezért gyakran pillantunk a telefonunkra, gyakran vesszük elő a zsebünkből. Amint megpillantjuk az új SMS üzenetet, agyunk megjutalmazza magát bizonyos hormonok termelésével, ezért a folyamat öngerjesztő. Fokozottan jellemző ez, azokra az esetekre, amikor szerelmünktől, családtagunktól várunk üzenetet. Agyunk és érzékeink felfokozott állapotban várják az újabb és újabb akciós SMS üzeneteket, és minden alkalommal, amikor egyet megpillantunk, közelebb kerülünk a „rászokáshoz”.
Az emberiségnek igénye van az újabb és újabb üzenetekre, jó hírekre. Éppen ezért is lehet sikeres a jól átgondolt tömeges SMS küldés útján indított marketing reklámkampány, ha úgy alakítják ki, hogy nem zaklatásnak, hanem jutalomnak érzékeli a megcélzott közönség. (tovább…)